20 Kasım 2013 Çarşamba

Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı

Posted By: Unknown - 04:12

MİLLİ EDEBİYAT


1911 yılında Selanik’te çıkan “Genç Kalemler” dergisinde Ömer Seyfettin’in “Yeni Lisan” adlı makalesinin yayımlanmasıyla başlar.
Özellikleri:
·         Arapça ve Farsça dil bilgisi kuralları ile bazı istisnalar dışında bu kurala göre yapılmış tamlamalar kullanılmamalıdır.
·         Ve F. ile birlikte yabancı kelimeler Türkçedeki kullanımına göre değerlendirilmeli, Türkçe telaffuzlarına göre yazılıp söylenmeli.
·         Ve F.kelime yerine mümkün olduğunca Türkçe kelimeler kullanılmalı ;ancak konuşma diline girip yaygınlaşmış olanlar Türkçeleşmiş sayılarak kullanılmalı.
·         Türkiye Türkçesine ve öteki Türk lehçelerinden kelime alma yoluna gidilebilir.
·         İstanbul halkının günlük konuşma dili esas alınmalı.
·         Terimler bilim ilgili olduğu için bilim dilinde kıllanılan A.ve F. terimlerin kullanımına devam edilmeli.
·         Şiirde daha çok bireysel konulara yönelen bu dönem sanatçıları, roman ve öyküde sosyal meselelere eğilmişler; milliyetçilik düşüncesi, Kurtuluş Savaşı, gibi konuları ele almışlardır. Konuların İstanbul dışına çıkarılması da bu dönemin belirgin özelliklerindendir.
·         Sade Türkçe ve hece vezninin kullanıldığı bir edebiyat akımıdır.

Milli Edebiyat Sanatçıları:
  • Mehmet Emin Yurdakul
  • Ziya Gökalp
  • Ali Canip Yöntem
  • Ömer Seyfettin
  • Mehmet Fuat Köprülü
  • Ahmet Hikmet Müftüoğlu…

Milli Edebiyat Akımından Etkilenen Sanatçılar:
  • Yakup Kadri Karaosmanoğlu
  • Halide Edip Adıvar
  • Reşat Nuri Güntekin
  • Refik Halit Karay
  • Falih Rıfkı Atay

BEŞ HECECİLER


Özellikleri:

  • Şiirlerinde Anadolu’yu coşkulu bir dille anlattılar.
  • Milli Edebiyatın ölçü, biçim ve nazım şekillerini benimsemiş, o doğrultuda eserler vermişlerdir.
  • Dize kümelerinde dörtlüklere bağlı kalmayıp yeni biçimler aramışlardır.
  • İlk şiirlerinde aruzu kullanan Beş Hececiler şiire I. Dünya Savaşı ve Milli Mücadele döneminde başlamışlardır.
  • Şiirde sade ve özentisiz olmayı tercih etmişler, eserlerinde konuşma dilini kullanmışlardır.
  • Gerçekçi olmak istemişler ancak hemen hepsi romantizme sürüklenmiştir.

Beş Hececiler:
  • Faruk Nafiz Çamlıbel
  • Enis Behiç Koryürek
  • Halit Fahri Ozansoy
  • Orhan Seyfi Orhon
  • Yusuf Ziya Ortaç




GARİP AKIMI (I. YENİ)


1941’de Orhan Veli Kanık, Oktay Rıfat ve Melih Cevdet birlikte yayımladıkları Garip adlı şiir kitabının önsözünde bu akımın ilkelerini ortaya koydular.
Özellikleri:

  • Şiirde ölçüyü bırakıp serbest şiir yazma yoluna gittiler.
  • Uyağı şiir için gerekli olmaktan çıkardılar.
  • Her şeyi şiirin konusu haline getirdiler. Böylece şairane duygular şiirden uzaklaştırdılar.
  • Her türlü sözcüğün şiirde kullanılmasını savundular, böylece gündelik küçük sorunlar, halktan kişiler, sokak… şiire girdi.
  • Şiirde bütün güzelliğini benimsediler.
  • Şiirin düşünce ve zekadan güç alarak yaşama sevincini anlatması gerektiğini söylediler.
  • Dilin sanatlardan arındırılmış olarak doğal biçimde kullanılması gerektiğini savundular.
  • Şiirde toplumsal aksaklıkları eleştirdiler.
  • Şiirde mizaha yer verdiler.



İKİNCİ YENİ


Özellikleri:
  • Orhan Veli arkadaşlarının yalın anlatımına tepki olarak doğmuştur.
  • II. Yeni şiirimizde çok uzun soluklu olmasa, geniş bir okuyucu kitlesi bulamasa da Türk şiirine yeni boyutlar getirmiştir.
  • “şiir için şiir” anlayışıyla hareket etmişler; erdem, ahlak, toplum ve gerçek gibi konuların şiirin dışında tutulması gerektiğini savunmuşlardır.
  • Onlara göre anlamlı olmak şiir için önemli değildir.
  • II. Yeni’ye göre şiir bir öykü anlatma aracı değildir. Öteki edebi türlerden kesin çizgilerle ayrılmalıdır. Bu yüzden konuyu ve olayı şiirden atmışlardır.
  • Eşya, görünüm ve insanı gerçeküstücülükten daha aşırı bir soyutlama ile anlatmayı amaç edinmişlerdir.
  • Onlara göre şiirde ahenk, ölçü ve uyakla değil; musiki ve anlatım zenginliği ile sağlanmalıdır.
  •  
II. Yeni Sanatçıları:
  • Sezai Karakoç
  • Edip Cansever
  • Turgut Uyar
  • İlhan Berk
  • Cemal Süreyya
  • Ece Ayhan


20.YÜZYIL TÜRK EDEBİYATINDA 

BAĞIMSIZ SANATÇILAR


Milli Edebiyatçılarla aynı dönemde yaşadığı halde bu akıma bağlı olmayan sanatçılar şunlardır:
  • Ahmet Haşim
  • Hüseyin Rahmi Gürpınar
  • Mehmet Akif Ersoy
  • Yahya Kemal Beyatlı
  • Ahmet Rasim
  • Rıza Tevfik Bölükbaşı

CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI


Genel Özellikleri:

  • Yazı diliyle konuşma dili arasındaki fark ortadan kalkmış, dilde sadeleşme çabaları aralıksız sürmüştür.
  • Edebiyatımız bu dönemde toplumcu bir karakter kazanmış, edebiyatta gerçekçi bir anlayış güdülmüştür.
  • Aruzun yerini hece vezni almış, şiirlerde de günlük konuşma dili kullanılmıştır.
  • Şiirin biçimce serbestleşmesi sağlanmıştır.
  • Şiir, roman, hikaye ve tiyatro gibi türler gelişmiş, bu türlerde başarılı ürünler verilmiştir.
  • İstanbul dışında da pek çok edebiyatçı yetişmiştir.
  • Öykü ve romanda toplumsal gerçekçilik egemin olmuştur.


YEDİ MEŞALECİLER
  • Beş Hececilerin gerçekçilik ve içtenlikten uzak şiirlerine tepki olarak doğmuştur.
  • Girişimlerini “canlılık, samimiyet ve sürekli yenilik” olarak özetlediler ancak  bunu gerçekleştiremediler.
  • Hece vezninden yola çıktılar, biçimde bir yenilik yapamadılar.
  • Özde ise Verlaine, Mallerme, özellikle de Baudelarie gibi Fransız ozanlarını örnek aldılar.
  • Olayları daha gerçekçi bir gözle, içten ve yeni bir ruhla anlatmak istediler.
  • Konuları olabildiğince genişletmeye çalıştılar.
  • Şiirlerinde izlenimciliğin tesiri görülür. (tablo gibi şiir)
  • Topluluk 1928’de Meşale Dergisi’nin kapanmasıyla dağıldı.

Yedi Meşaleciler:
  • Yaşar Nabi Nayır
  • Ziya Osman Saba
  • Vasfi Mahir Kocatürk
  • Kenan Hulusi Koray
  • Sabri Esat Siyavuşgil
  • Cevdet Kudret Solok
  • Muammer Lütfi Bahşi



 TOPLUMSAL GERÇEKÇİLER

Özellikleri:
  • II. Yeni’ye tepki olarak ortaya çıkmıştır.
  • Sosyal olaylara ve toplumsal meselelere yönelmişlerdir.
  • Eserlerinde köy hayatını ve köylülerin sorunlarını ele alan bu sanatçılar yurt gerçeklerini anlatmak gerektiğini savunmuşlardır.
  • Özellikle hikaye ve roman türünde başarılı olmuşlardır.

Sanatçıları:
§  Nazım Hikmet
§  Rıfat Ilgaz
§  Ahmet Arif
§  Kemal Tahir
§  Orhan Kemal…
 

0 yorum:

Yorum Gönder

Copyright © 2015 Bilmiş Dede

Designed by Templatezy